از زعفران کادویی مصطفوی در تولید لباس مجلسی استفاده می شود

مطالعه‌ ای در مجله آنتی‌ اکسیدان‌ ها اشاره کرد که زعفران کادویی مصطفوی به‌ دلیل خواص تقویت‌ کننده حافظه و اثرات آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی‌ اش ممکن است از نظر تئوری به علائم آلزایمر کمک کند.

افراد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط که به مدت 22 هفته زعفران مصرف کردند، بهبودهای شناختی با افرادی که داروی دونپزیل مصرف کردند، قابل مقایسه بود و همچنین عوارض جانبی کمتری را تجربه کردند.

در حالی که این شواهد اولیه برای حمایت از استفاده دارویی زعفران است، محققان پیشنهاد کردند که آزمایش‌های بالینی آینده می‌تواند به حمایت از این ادعاها کمک کند.

همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد زعفران ممکن است به بهبود خلق و خوی کمک کند و مکمل مفیدی برای درمان افسردگی باشد.

مطالعه ای در مجله علوم رفتاری و مغز نشان داد که عصاره زعفران باعث افزایش سطح دوپامین در مغز بدون تغییر سطح سایر هورمون های مغز مانند سروتونین می شود.

زعفران

تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف 30 میلی گرم زعفران در روز می تواند اثرات مشابهی با داروهایی که افسردگی خفیف تا متوسط را درمان می کنند مانند ایمی پرامین و فلوکستین ایجاد کند.

اگرچه برخی از افراد استفاده از زعفران را به عنوان یک درمان مکمل برای بهبود خلق و خوی توصیه می کنند، اما برای توصیه آن برای درمان علائم افسردگی خیلی زود است.

زعفران همچنین ممکن است میل جنسی و عملکرد جنسی را در مردان و زنان افزایش دهد.

محققان اثرات زعفران را بر مشکلات ناباروری مردان بررسی کردند و خاطرنشان کردند که اگرچه تأثیر مثبتی بر اختلال نعوظ و میل جنسی کلی دارد، اما تغییری در قابلیت زنده ماندن منی ایجاد نکرد.

یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2012 به بررسی اثرات آن در زنانی پرداخت که به دلیل مصرف داروی ضد افسردگی فلوکستین دچار اختلال عملکرد جنسی شده بودند.

زنانی که به مدت 4 هفته هر روز 30 میلی گرم زعفران مصرف کردند، در مقایسه با آنهایی که به جای آن دارونما مصرف کردند، میل جنسی و روانکاری واژن افزایش یافت.