باطری ماشین سپاهان 74 آمپر که فضای ماشین را معطر می کند

اکثر باتری‌ ها از جمله باطری ماشین سپاهان 74 آمپر به‌عنوان طراحی سلول مرطوب طبقه‌ بندی می‌ شوند و اکثر آنها به راحتی با درپوش‌ های بالای آن قابل شناسایی هستند.

این درپوش‌ ها به آنها اجازه می‌دهد تا در طول عمرشان هر از چند گاهی با آب مقطر باز و پر شوند. در برخی موارد، کل قسمت بالای باتری را می توان جدا کرد.

این نوع باتری‌های خودرو نیز تقریباً همیشه به این شکل (یا به عنوان واحدهای سلول مرطوب) برچسب‌گذاری می‌شوند، که تشخیص آنها را آسان‌تر می‌کند.

اما حتی باتری‌های مهر و موم شده و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری در صورت تکان دادن آن‌ها، اگر نتوانید مکان را پیدا کنید، کمی شل می‌شوند.

برای جلوگیری از ریختن اسید مایع در داخل آنها باید به صورت عمودی نگه داشته شوند.

باطری

به طور فزاینده ای، باتری های سرب اسید مدرن نیازی به سرویس ندارند و برخی دیگر از مجموعه اسید مایع غرقابی برای تولید برق استفاده نمی کنند.

این باتری‌ها که به عنوان باتری‌های سلول خشک شناخته می‌شوند، حاوی الکترولیت به شکل ژل هستند و به طور کامل بدون نیاز به تهویه گازها مانند باتری سلول مرطوب، مهر و موم شده‌اند.

آنها ممکن است شبیه به واحدهای سلول مرطوب به نظر برسند اما به دلیل سطح صاف و فقدان کامل درگاه های پرکننده یا کلاهک قابل توجه هستند.

علاوه بر برچسب زدن آنها، یک راه آسان برای تمایز بین این دو نوع باتری سرب اسید تکان دادن آنها است.

یک سلول مرطوب پس از توقف لرزش برای مدت کوتاهی به حرکت خود در داخل ادامه خواهد داد، در حالی که باتری پر از ژل این کار را نمی کند.

مانند سلول ژل، حصیر شیشه‌ای جذبی یا باتری‌های AGM از نوع باتری‌های سلول خشک سرب اسیدی خودرو هستند که کاملاً مهر و موم شده‌اند و نیازی به پر کردن یا هیچ نوع تعمیر دیگری ندارند.

باتری های AGM به جای آب یا ژل، از شبکه ظریفی از الیاف شیشه استفاده می کنند که شبکه ای را در داخل باتری ایجاد می کند.