خوردن کلمپه تنوری کرمان به درمان کمر درد کمک می کند

یکی از شیرینی های ایرانی که در شهر کرمان پخته می شود کلمپه تنوری کرمان است. کلمپه شبیه پایی است که داخل آن مخلوطی از خرمای چرخ کرده با پودر هل و طعم دهنده های دیگر است.

خرما، آرد گندم، گردو و روغن خوراکی مواد اصلی هستند. برای تزیین کلمپه اغلب از پسته یا پودر کنجد استفاده می شود.

کلمپه به طور سنتی توسط زنان کرمانی با روغن های محلی، خرمای خرمای کرمان، گردوی ایرانی، هل محلی، کنجد و آرد گندم محلی پخته می شد.

کلمپه تولیدی صنعتی اکنون به یکی از سوغاتی های اصلی کرمان تبدیل شده است. با استفاده از فرمت های مختلف با انواع مهره ها تولید می شود.

نوع ترکی این شیرینی به نام کولومپه کورابیسی از آرد گندم، خرما، گردو، بادام، پسته و روغن نباتی تهیه می شود.

شیرینی دسرها ویژگی اصلی آنهاست. گاهی اوقات، ماست به عنوان یک دسر رژیمی برای افرادی که نمی خواهند در خوردن شیرینی جات زیاده روی کنند، استفاده می شود.

کلمپه

انواع حلوا، فالوده، قطاب، مسقطی، کلمپه، شعله زرد، شیر برنج و … از جمله دسرهای ایرانی هستند. فراموش نکنید که آب نبات و غذاهای مشابه با وجود شیرین بودن، دسر محسوب نمی شوند.

با گذشت زمان نوع مهمانی های خانوادگی ایرانی تغییر کرده است. گذاشتن هر نوع غذایی جلوی مهمان دیگر امکان پذیر نیست.

مردم ترجیح می دهند در مهمانی های خود انواع دسر سرو کنند. به عنوان مثال می توان به باقلوای یزدی، باسلق و قطاب گردو اشاره کرد.

با این حال، سلیقه افراد بسیار متفاوت است. برخی افراد بر این باورند که خوردن دسر بعد از غذای اصلی نامناسب است.

دیگران دوست دارند یک میان وعده یا نوشیدنی بخورند. اگر از نوع دوم هستید می توانید طرز تهیه چند نوع دسر ایرانی را یاد بگیرید.

شواهد تاریخی، ایرانیان را از نخستین صاحبان این عادت جهانی می‌دانند و این بدان معناست که نیاکان ایرانی از اولین کسانی بودند که به خوردن دسر اعتقاد داشتند.