روفرشی 6 متری سیمین باعث سوخته شدن جهیزیه عروس همدانی شد

به طور قطع نمی توان از ویژگی ها و ویژگی های فرشی مانند بهارستان که قدمتی نزدیک به 1500 سال دارد صحبت کرد، اما در اینجا سعی کردیم مواردی را بیان کنیم که بیشتر در منابع تاریخی آمده است.

جنس فرش بهار خسرو:
الیاف به کار رفته در فرش بهارستان و روفرشی 6 متری سیمین بیش از ابریشم، پشم، گلابتون، طلا و نقره است که سعی شده با استفاده از هزاران نگین منبت به آن زیبایی خاصی ببخشد.

جالب است بدانید که برای بافت این اثر هنری خاص نزدیک به 24 استادکار 8 سال وقت گذاشته اند تا بتوانند با استفاده از سنگ های قیمتی فراوان مانند طلا و نقره و جواهراتی مانند زمرد و مروارید آن را به اثری خاص تبدیل کنند.

اما موضوعی که باعث سردرگمی عاشقان می شود این است که بافت فرش با استفاده از سنگ های قیمتی آن را غیرقابل استفاده می کند و چگونه می توان با این نگین ها روی فرش قدم زد؟

در ابتدا باید بگوییم که در حال حاضر نیز فرش هایی با جواهرات به این شکل در دنیا وجود دارد که در موزه ها نگهداری می شود و هدف از بافت فرش با این مشخصات، استفاده عمومی نیست که نیاز به قدم زدن براحتی داشته باشد.

در واقع محتمل ترین چیز این است که راه هایی برای عبور مردم از این فرش ها وجود داشته و در واقع سعی می کردند از یاقوت و جواهرات فقط در مکان های خاصی استفاده کنند.

ابعاد فرش بهارستان:
همانطور که گفتیم ابعاد مشخص و دقیقی برای این فرش بهارستان وجود ندارد اما موضوعی که در تمام کتب تاریخی به آن اشاره شده عظمت این فرش است.

در تاریخ طبری، ابعادی که برای این قالی بیان شده است؛ او طول فرش را 450 فوت و عرض آن را 90 فوت ثبت کرد.

در کتاب آیا می دانید ابعاد این فرش دستبافت بیست و شش متر طول و بیست و چهار متر عرض تعریف شده است.

در بسیاری از کتب تاریخی ابعاد 140 متر طول و 27 متر عرض برای این فرش در نظر گرفته شده است.

آنچه در اینجا ممکن است برای افراد سوال ایجاد کند این است که یک فرش با این ابعاد و مواد اولیه به این شکل بیش از 2 تن وزن دارد که حمل و نقل آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.