سرامیک کف تبریز که با همکاری صد نفر ساخته شد

برای ساخت سرامیک کف تبریز ، ابتدا خاک رس ظروف سنگی در دمای بالا (حدود 1200 درجه سانتیگراد) پخته می شود تا زمانی که مانند شیشه (شیشه ای) شود. از آنجا که ظروف سنگی غیر متخلخل هستند، لعاب فقط برای تزئین استفاده می شود.

این ماده ای محکم، مقاوم در برابر تراشه و بادوام است که برای استفاده در آشپزخانه برای پخت و پز، پخت، نگهداری مایعات و به عنوان ظروف سرو مناسب است.

پرسلن یک سرامیک سفید بسیار سخت و شفاف است. اولین اشکال ظروف چینی در حدود 1600 سال قبل از میلاد در چین پدید آمدند و تا سال 600 پس از میلاد، چینی چینی یک کالای ارزشمند در نزد تجار عرب بود.

از آنجایی که چینی با چین مرتبط بود و اغلب برای ساخت بشقاب، فنجان، گلدان و سایر آثار هنری زیبا استفاده می شد، اغلب به نام “چینی خوب” نامیده می شود.

برای ساختن چینی، مقادیر کمی از مواد معدنی شیشه، گرانیت و فلدسپات را با خاک رس کائولن سفید ریز آسیاب می کنند. سپس به پودر سفید ریز به دست آمده آب اضافه می شود تا بتوان آن را ورز داد و به شکلی درآورد.

این در کوره بین 1200 تا 1450 درجه سانتیگراد پخته می شود. سپس لعاب های تزئینی و سپس پختن بیشتر اعمال می شود.

چینی استخوانی که ساخت آن آسان‌تر، برش سخت‌تر و قوی‌تر از چینی است، با افزودن خاکستر استخوان‌های گاو به خاک رس، مواد معدنی فلدسپات و شن و ماسه سیلیس ریز ساخته می‌شود.

سرامیک های پیشرفته معمولاً بر پایه خاک رس نیستند. در عوض، آنها یا بر اساس اکسید یا غیر اکسید یا ترکیبی از این دو هستند:

اکسیدهای معمولی مورد استفاده آلومینا (Al2O3) و زیرکونیا (ZrO2) هستند.
غیر اکسیدها اغلب کاربیدها، بوریدها، نیتریدها و سیلیسیدها هستند، به عنوان مثال، کاربید بور (B4C)، کاربید سیلیکون (SiC) و دی سیلیسید مولیبدن (MoSi2).