شکلات تخته ای روشن از بازار جهانی حذف می شود

پس از برداشت غلاف کاکائو (میوه ها) از درخت کاکائو، با استفاده از وسایل سنتی مانند قمه قمه یا انداختن میوه ها با ضربه چوب، هسته ها را به همراه خمیر اطراف آن جدا کرده و در گلدان ها و دیگ ها قرار می دهند.

به شکل شمع، در حالی که پوسته دور ریخته می شود. پس از آن، یک فرآیند تخمیر انجام می شود که در آن موجودات حیاتی نقش خود را بر اساس فرآیند ایفا می کنند، زیرا مخمر اتانول می دهد ، باکتری های اسید لاکتیک اسید لاکتیک و باکتری های اسید استیک اسید استیک می دهند. 

فرآیند تخمیر شکلات تخته ای روشن حدود یک هفته طول می کشد و چندین محصول میانی تولید می کند که بر طعم نهایی شکلات تأثیر می گذارد. برداشت غلاف‌های کاکائو در زمانی که کاملاً رسیده‌اند مهم است.

زیرا اگر غلاف‌ها نارس باشند، دانه‌ها دارای مقدار کمتری کره کاکائو خواهند بود یا میزان قند موجود در پالپ سفید برای تخمیر کافی نیست. که در نهایت منجر به طعم بد شکلات به دست آمده می شود.

پس از پایان فرآیند تخمیر، لوبیاها باید به سرعت خشک شوند تا از رشد کپک جلوگیری شود . در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی، این فرآیند خشک کردن معمولاً با پخش دانه ها در زیر نور خورشید و برای مدت زمانی بین پنج تا هفت روز انجام می شود. 

دانه‌های خشک شده سپس به کارخانه‌ها و کارخانه‌های شکلات‌سازی منتقل می‌شوند، جایی که فرآیند شستشوی آن دانه‌ها و فیلتر کردن آنها از چیزهای گیر کرده در طول برداشت از شاخه‌ها، سنگ‌ها و سایر مواد باقی‌مانده انجام می‌شود. 

پس از آن فرآیند برشته کردن و سپس پوست کندن صورت می گیرد تا پوسته هر دانه را جدا کرده و تفاله حاصل شود و سپس آسیاب شده و به حالت مایع در می آید تا در نهایت شکلات خالص به حالت مایع بدست آید.

که به مشروب شکلاتی یا توده کاکائویی معروف است . توده کاکائو متعاقباً برای به دست آوردن دو جزء پردازش می شودپودر کاکائو و کره کاکائو .