نتایج تیم تحقیقاتی دانشگاه برلین درباره ی رب انار ترش شمال و خواص آن!

آیا روش های تهیه رب انار سنتی و مدرن را می شناسید؟

تولید رب انار ترش شمال از قدیم الایام در ایران رایج بوده و هنوز هم تولید می شود البته لازم به ذکر است که تهیه این محصول همچنان بیشتر به سبک سنتی است و شرکت هایی مانند صنایع غذایی اسالت همواره در تلاش هستند تا بهترین رب انار را تولید و به دست مصرف کنندگان برسانند.

روش سنتی تهیه رب انار به شرح زیر است:

شستشو، لایه برداری، آبگیری و تغلیظ است که در آن عمل لایه برداری به صورت دستی و مکانیکی انجام می شود. به این ترتیب ابتدا انارها را لگد زده و سپس با فشار دست تفاله آن جدا می شود.

در برخی نقاط کشور با ابزار مخصوص میوه ها پرس می شوند. کم آبی را می توان با انار فشرده و نیمه پوست نیز انجام داد. آب انار را پس از آبگیری در ظروف بزرگ قرار داده و مستقیماً با درب باز حرارت داده تا غلیظ شود.

رب انار

سپس در رب انار در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی نگهداری می شود تغلیظ در ظروف درب باز با استفاده از حرارت مستقیم باعث تغییر رنگ و طعم و در نهایت کاهش کیفیت رب انار می شود.

روش مدرن تهیه رب انار به شرح زیر است:

در روش صنعتی ابتدا انارهای سالم با کیفیت مطلوب انتخاب می شود.

سپس گرد و غبار و مواد زائد شسته می شوند میوه را پس از شستشو با پوست در دستگاه پرس پرس کرده و آب انار را به طور کامل و بهداشتی می گیرند.

پرس ها انواع مختلفی دارند اما در مورد آبگیری میوه هایی مانند انار یا سایر مرکبات از پرس مخصوص با فشار مناسب استفاده می شود زیرا در صورت زیاد بودن فشار تانن (نوعی تفاله) بیشتری وارد می شود.

آب انار از پوست و کیفیت رب انار بدست آمده را تا حد زیادی کاهش می دهد.

سپس آب استخراج شده از انار را در دستگاه مخصوصی به نام دیگ پخت با خلاء به مدت چند دقیقه در دمای پایین قرار می دهند تا فرآیند تغلیظ انجام شود.