چیلر پرتابل صنعتی که به عنوان گاز فر در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد

اصل کار برای چیلرهای هوا خنک و آب خنک مانند چیلر پرتابل صنعتی یکسان است. یک کمپرسور یک مبرد را به دور داخل چیلر بین کندانسور، شیر انبساط، اواپراتور و برگشت به کمپرسور فشار می‌دهد.

تنها تفاوت این است که با یک چیلر هوا خنک، فن ها هوا را از طریق لوله های در معرض کندانسور که گرما را به بیرون منتقل می کنند، وارد می کنند.

چیلرهای آب خنک دارای یک کندانسور مهر و موم شده هستند و آب از طریق پمپاژ می شود تا گرما را از بین ببرد و آن را از طریق برج خنک کننده پخش کند. برج خنک کننده همچنین از یک فن برای دفع گرما استفاده می کند.

ساختمان‌ های بزرگ با بار سرمایشی بیش از 400 تن تبرید یا 1400 کیلو وات معمولاً از چیلر های آب خنک با کمپرسور های گریز از مرکز یا کمپرسورهای Turbocor در سیستم خنک‌کننده مرکزی کارخانه استفاده می‌کنند.

آنها همچنین ممکن است از یک چیلر خنک‌کننده با هوای کوچکتر جداگانه برای کنترل بارهای خنک‌کننده بحرانی مانند اتاق‌های کامپیوتر و ارتباطات استفاده کنند.

چیلر

همچنین ممکن است یک چیلر جذبی در سیستم کارخانه مرکزی وجود داشته باشد که از گرمای اتلاف، به عنوان مثال از یک موتور CHP استفاده می کند، اما این چیلرها بیشتر در کنار چیلرهای مکانیکی استفاده می شوند.

ساختمان‌های متوسط با بار سرمایشی حدود 200 تا 400 تن تبرید یا 700 تا 1400 کیلووات معمولاً از کمپرسورهای پیچی یا کمپرسورهای Turbocor استفاده می‌کنند، این کمپرسورها می‌توانند آب یا هوا خنک شوند.

در صورت وجود حرارت با کیفیت بالا، ممکن است این ساختمان ها از چیلر جذبی نیز استفاده کنند.

ساختمان های کوچک با بارهای خنک کننده زیر 200 تن یا 700 کیلو وات معمولاً از کمپرسور های اسکرول یا کمپرسورهای توربوکر استفاده می کنند و معمولاً از طراحی هوا خنک هستند.

مجدداً به این خواهیم پرداخت که چرا به زودی، آنها ممکن است از یک سیستم متفاوت مانند واحدهای VRF نیز استفاده کنند، اما این بستگی به اندازه ساختمان و بار خنک کننده دارد.